Ruhsal Hastalıklar

Ruhsal hastalıklar ve kişilik bozukluklarıyla ilgili bir konuya açıklık getirmek istiyorum.

Çevremize baktığımızda şu sözleri sıklıkla duyarız. “Depresyon geçiriyorum”, “panik atağım var”, “bu çocuk hiperaktif”… Bu tanıyı kimin söylediğini sorduğumuzda “bir yerden okuduğu ya da çevresinde bilgili olarak algılanan bir kişinin söylediği” cevabını alabiliyoruz. Nedense ruhsal hastalık için böyle bir durum var. Herkes psikolog, herkes psikiyatrist. Oysa hiç kimse durduğu yerde benim “diyabetim var, böbrek yetmezliğim var”… demiyor, bedensel bir hastalık tanısı koymuyor. Eğer kişiler biraz üniversite mezunuysa bir de üniversitede 4-5 tane psikolojiyle ilgili ders aldıysa ve kişisel gelişim kitapları da okuyorsa psikologtan çok psikolog, psikiyatristten çok psikiyatrist oluyorlar.

Halkımız için böyle bir durum varken bir de bakıyoruz ki özellikle hekimler arasında da bu durum geçerli. Psikiyatri dışındaki hekimler hastayı biraz kaygılı, gergin, keyifsiz gördülerse kişiye tanı koyup ilaç başlayabiliyor. Bir daha da başladıkları ilacın etki takibini de yapmıyorlar. Öyle olduğunda kişi hem bir hastalığa hem de düzenli bir tedavi yapılmadığı için bu hastalığın hiçbir zaman geçmeyeceği algısına sahip oluyorlar. Bu nedenle ruh sağlığı alanı dışında çalışan sağlık çalışanları sizde bazı sorunların olduğunu söylediğinde lüften bir “klinik psikolog” ya da “psikiyatriste” başvurunuz.

Ruhsal hastalık tanısı koymak o kadar kolay bir şey değildir. Belirli kriterlerin gerçekleşmesi gerekir. Dönem dönem hepimiz 3-5 gün ya da 1 hafta gibi sürelerle kendimizi mutsuz, halsiz, bitkin, ağlamaklı hissedebiliriz. Ya da zorlukların üst üste geldiği dönemlerde sıkıntı duygumuz olabilir, işleri başaramayacak, üstesinden gelemeyecekmiş, rezil olacakmış gibi hissedebiliriz, dönem dönem diğer insanlardan kuşkulanabiliriz, ya da kendimizi çok neşeli hissedip hareketli olabiliriz. Bunların hiçbiri ruhsal bir hastalık tanısına denk gelmez. Çünkü yaşamın kendisi düz bir çizgi değildir. Dalgalanma gösterir. Yaşamda bazen nötr bir dönem, bazen üzücü bir dönem, bazen sıkıntılı bir dönem, bazen mutlu bir dönem bizi beklemektedir.

Bir ruhsal hastalık ya da kişilik bozukluğu tanısının konabilmesi için var olan belirtilerin her hastalığa göre değişen belirli sayıda olması, bu belirtilerin belirli süre devam etmesi ve en önemlisi kişinin “yaşam işlevselliğinde bozulma” ortaya çıkarması gerekmektedir.

Bazen kişi ruhsal hastalık tanısı alacak belirtilere sahip olabilir. Burada da ayırıcı tanının yapılması gerekmektedir. Çünkü bazı bedensel hastalıklarda da ruhsal hastalık tabloları ortaya çıkabilmektedir. Bedensel hastalık tedavi edildiğinde de bu tablo ortadan kalkmaktadır.

Eğer kişi kendinde veya yakınındaki bir kişide ruhsal hastalık olduğunu düşünüyorsa ruh sağlığı hizmeti veren bir yere başvurulması gerektiğini unutmamalıdır.

Genel olarak 3 grup yöntem ruhsal hastalıkların tedavisinde kullanılmaktadır:

1. İlaç tedavisi,
  2. Psikoterapi,
  3. Hem ilaç tedavisi hem psikoterapinin olduğu kombine tedavi.